torsdag 14 augusti 2014

Samspråkare eller medspråkare på biblioteket i Norberg..

En gång i veckan är jag samspråkare eller medspråkare (tyvärr vet jag inte vad det kallas) på Biblioteket i Norberg. Då träffas man från olika länder och samtalar på svenska med varann om saker man vill ha reda på eller som jag föreslår. Idag var det sjunde gången jag hade en sån grupp och vi har mycket trevligt. Det är för att människor som kommit hit skall kunna lära sig svenska på ett enkelt sätt, alltså genom samtal med någon eller några svenskar.Idag var det tre män från Syrien och fyra stycken från Eritrea som alla bor här i Norberg. Jag lär mig mycket och jag hoppas de också lär sig något. Kul har vi och då går det alltid lättare....

5 kommentarer:

  1. kul idè Wendela ! är dem nyfikna och ställer frågor om svenska samhälle ?
    är din gubbe med där och samtalar ? jag menar hur du hinner prata med alla ?
    spännande jobb du har, och säkert rolig också !

    kram på dig och god natt ! fast klockan är bara halv elva, haha...jag går till sängs med min bok !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en verkligt bra ide. Vi är tre stycken här i Norberg som har såna här grupper. Ja, dom har så mycket frågor och jag svarar på det jag kan. Min gubbe är inte med, han har annat o hålla på med..Kram själv gulliga du..Kram fr W

      Radera
  2. jag sa fel !! tittade just på klockan, det är ju bara halv tio, hahaha...så himla bra,
    då hinner jag läsa i lugn och ro !

    SvaraRadera
  3. Tycker det där låter kanonbra. Har tidigare diskuterat det här med språket med SFI.lärare som körde med någon slags högtravande svenska. Att göra som Ni borde göra det lättare för de hitvandrade att komma in i samhället.

    Funderar lite över det Du skriver om att det bara var män där? Har haft liknande upplevelser då jag jobbade fackligt. Vet Du varför inga kvinnor kom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar ju vara mycket enklare att samtala med varann om vanliga saker, man måste ju börja nånstans..
      Jag var på studiebesök idag på Röda korset i Hedemora och där har de också såna här grupper . Men här har de plats för barnen i speciella lekrum där någon vuxen är med. Så det är säkert därför att kvinnorna är hemma med barnen och om det fanns samma möjlighet här så är jag övertygad om att kvinnorna kommer också.Någon gång har det hänt att mannen vart hemma med barnen och så har kvinnan varit med och det gick bra. En gång hade vi två små barn med oss i samma rum under samtalet men det funkade inte bra..Men jag skall ta upp detta med de som styr o ställer här. Viktigt ju att kvinnorna kommer med.Tack för titt fr W

      Radera

Kommentera gärna....Wendela

Torfinn 80 år..