söndag 31 augusti 2014

Japansk konst som gåva till mig i Norberg...

Dessa gåvor gav min son Fred mig efter en resa till Fuji (den kända stora vulkanen). Mycket speciellt att få sådana här gåvor.
Detta förkläde (ovan) användes på 60 o 70-talet i ett kök där man gjorde äggrätter. Fortfarande lite fläckar på från den tiden (nästan 50 år sen alltså)

Ett band med lavastenar från Fuji. Skall sätta det i ett vackrare band men det är så fint.

En antik Kokeshi-docka. Som ni ser inga armar och ben. Denna docka har haft ett långt liv, kanske hos ett barn eller en familj för att bringa lycka. Men nu finns den hos mig här i Norberg.

I botten på Kokeshi-dockan finns det en signatur som står för konstnären som gjort den.
Tack för de fina gåvorna Fred o Gregory:-)

2 kommentarer:

  1. måste vara roligt och spännande att få presenter från Japan !
    mycket annorlunda och jättefina,
    och nu bringar dockan lycka till dig !

    kram och ha en fin kväll !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var det verkligen. Fred är mycket omtänksam så han brukar nästan varje gång han är ute och reser tänka på mig.Kram o tack för titten. W

      Radera

Kommentera gärna....Wendela

Torfinn 80 år..