tisdag 1 december 2015

Gör din egen mandelmassa till jul..

Mandelmassa

jag har börjat göra min egna mandelmassa på mandelmjöl. Tidigare skållade jag och malde jag mandlarna själv. Men med mandelmjöl så blir det riktigt bra mandelmassa. Fort går det också och jag behöver väl knappt säga det längre, men du slipper ju tillsatserna. Det var nämligen fram till 2003 krav på att mandelmassa måste innehålla minst 50% mandel, men nåt sånt krav finns inte längre och det har medfört att mindre nogräknade producenter istället drygar ut med mer socker. Vissa använder även frön från persikor eller aprikoser och tillsätter då bittermandelolja för att mandelmassan ska få mandelsmak. Så mitt råd är, som alltid, vänd på förpackningen. Men allt sånt fusk slipper du om du gör din mandelmassa själv.

Ingredienser:
2 dl mandelmjöl
2 dl florsocker
1 äggvita
1-2 tsk vatten
(några droppar bittermandelolja, men det brukar inte jag ha) 

Gör såhär:
1. Mixa i en mixer mandelmjöl, florsocker, äggvita och vatten till en smidig mandelmassa.
2. Ta upp mandelmassan från mixern och rulla ihop till en boll. Ställ in i kylen tills du ska använda den.

Jag använder mandelmassan till semlor och saffransbullar.

Jag gjorde denna hemlagade mandelamassa idag till 37 semlor och det togs emot som mycket mycket gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna....Wendela

Torfinn 80 år..