fredag 15 maj 2015

Olika sätt att avfärda telefonförsäljare,både på ett elegant och ett ej elegant sätt.

Elegant:
1.  Jag hinner inte så jag måste tacka nej.
2.  Jag är upptagen just då, så tack, men nej tack.
3.  Just nu har jag annat inplanerat så jag måste passa.
4.  Jag är fullbokad för ögonblicket, så nej tack.
6.  Ditt förslag passar inte in i  mina tankar för verksamheten så jag får helt enkelt säga nej.
5.  Just nu har jag en fullbokad agenda men du får gärna återkomma lägre fram.
7.  Jag har andra tankar för den närmaste framtiden så tack, men nej tack.
8.  Det här ligger utanför mitt intresseområde så jag avböjer.
 9.  Jag är inte intresserad. Tack ändå.
11.  Jag har det jag behöver när det gäller telefoni/data/pensionsförsäkringar. Tack.
10.  Jag gör aldrig affärer över telefon men tack ändå.
12.  Just nu passar det mig inte. Tack för att du tänkte på mig.
13.  Det skulle vara trevligt men just nu fungerar det inte för mig.
14.  Det låter som en väldigt bra idé som jag vill tänka igenom först.
15.  Det låter trevligt. Vi kan väl fundera på det?
16.  Du verkar ha en bra idé. Fundera ett varv till på den och kom tillbaka till mig.
17.  Nej, det har jag inte lust med. Men tack för att du frågade.
18.  Nej det vill jag inte men jag skulle kunna tänka mig…
19.  Nej, det vill jag inte. Tack ändå.

20.  Nej, tack. (kombinerat med ett vänligt leende och fast blick)
Ej elegant:
Om de frågar efter din man eller fru:
Han eller hon är död.
Vi skilde oss igår så han/hon är inte här.
Min man/fru har precis svimmat av, jag måste ta hand om han/hon.
Han/hon har träffat en ny partner.
Han/hon reste till Nordkorea igår.
Förstår man inte här så är det bara att ropa Nej med hög hög röst..


4 kommentarer:

  1. hahaha...vad roligt !

    Om det är en telefonförsäljare när jag svarar, så
    börjar jag prata finska !
    Säger inte ett ord på svenska, för det är så roligt att skoja med dem, hihi.... först blir tyst i luren och
    sedan kort "jag få ringa nån annan gång", haha...!
    Jag skulle aldrig köpa något per telefon.

    Ha så roligt med telefonförsäljare, kram på dig !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ju en bra ide. Nej jag köper heller ALDRIG något per telefon...Ha det gott fr Wendela.

      Radera
    2. Jag har aldrig köpt något av en telefonförsäljare och lär aldrig göra det. Några av Dina tips kommer jag nog använda nästa gång de ringer!

      Radera
    3. Och ibland måste man bli riktigt drastisk, tyvärr...Ha det gott fr W.

      Radera

Kommentera gärna....Wendela

Torfinn 80 år..