söndag 16 november 2014

Kokt Hälleflundra (Kveita) med Sandefjordssås...

En underbar fast, vit och smaklig fisk som är fiskad i Norge. Vi åt den igår tillsammans med denna supersås... :Sandefjordsås eller Sandefjordsmör är en traditionell norsk sås, perfekt till fisk.Koka upp grädde och reducera till hälften.Vispa ned kallt smör, lite åt gången tills såsen tjocknar.Smaka av med citronsaft, salt och peppar.Ha i finhackad dill precis före servering. 

Detta är Torstein (min gubbes släkting)  med dotter i NordNorge. Här har de fått upp en riktig Hälleflundra...

2 kommentarer:

  1. Ha, ha, hade Ni också fiskdag igår? Hälleflundra, det är gôrgôtt det! Din sås är säkert god tror jag då jag efter en liten stund lyckats tolka det lite vridna receptet.

    Vi käkade stekt torsk med potatismos och min fisksås. Min fru älskar mina varianter på fisk! Vill Du ha receptet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi har fiskdag nästan jämt men i morron blir det hemkokt ärtsoppa med rökt fläsk i.
      Jag vill gärna ha recept på din fisksås för vi vill ha lite variationer..Ha det fr W.

      Radera

Kommentera gärna....Wendela

Torfinn 80 år..