Här möter vi Grace den senaste byggnationen i Viking Line. Den är ca 100 meter längre än den vi åkte med..
Den är ju så vacker tycker jag när den kommer glidande..Som ett smärre höghus
Och här är den bra nära..
En blogg av en helt vanlig tråkig kvinna. Livet är underbart tycker jag, har många jag älskar och jag har många som älskar mig. Det tackar jag Gud för..
fina båtar ! vi har åkt många gånger med Viking Line, mellan Sverige och Finland !
SvaraRaderamen inte med Grace,
roligare åka på sommaren, när det är mycket folk,
ha det gott kram !
DEt var första gången med Grace för också. Men det var säkert ca 2400 personen (nästan fullt) med så det var inte tomt precis. Ha det gott fr W
SvaraRaderaHa, ha, det låter något hundra meter längre. Hur långa är de här båtarna? Minns bara att den styckegodsare jag var på var 150 meter lång och tyckte då att den var jättelång. Den här måste antingen ha stort djupgående eller en himla tung ballast för med alla de våningarna ovan vatten är det ju ett bra vindfång och det behövs mycket för att bromsa kapsejsing. Men jäkligt snygg är hon! Eller skall man numera kalla båtar hen också*smile*?
SvaraRaderaFakta om Cindarella:Strategiska mått
RaderaByggd: 1989
Längd: 191 m
Bredd: 29 m
Passagerare: 2 560
Hyttplatser: 2 500
Personbilar: 100 parkeringsplatser
Isklass: 1 A Super
Servicefart: 21,5 knop
Huvudmotorer: 4 X Sulzer 12VZA 40 S 28.800 kW
Fakta för Grace:
M/S VIKING GRACE.
Byggs av STX Finland, Perno, Finland för leverans 2013.
Varvsnummer. 1376.
Dimensioner. 218,60 x 31,80 x 6,80 m.
GT/ NT/ DWT. 56850/ 37000/ 5030.
Maskineri. Fyra Wärtsilä 8L50DF dieslar (använder även LNG).
Effekt. 30400 kW
Knop. 22,0.
Passagerare. 2800.
Hyttplatser.2876.
Bilar. (500 m extra bildäck)
Lastmeter. 1275.
IMO. 9606900.
Intressanta data och omsatt i hästkrafter är det runt 40000, ett rejält energiknippe som lär behövas för att köra de här i runt 40 knyck. Vi behövde bara 12000hk för att komma upp i 20 knop/37knyck.
SvaraRaderaMen jag undrar om de här båtarna har längre livslängd än de jag var på. Alla båtarna i den serien har för flera år sedan huggits upp för de var för små för den moderna containertrafiken!
Ja det kan man verkligen undra. Är det som allt annat så kommer de att räcka mycket kortare tid...W
Raderaväm kan segla för utan vind utan at fälla tårar jag kan segla utan för utan vind utan segel med båten på grund när man har tapat rodret så har jag seglat bort den som har ståt mäj nära
SvaraRadera