fredag 19 juni 2015

Aseakvinnornas andra träff på Öhrmans i Västerås

Här har vi den s.k. Aseaströmmen. Det är lite falsk för det är inga kvinnor med här i denna ström.

Vi är ett antal kvinnor som jobbat på Asea och nu vill vi synliggöra oss med artisten Tina Vilhelmssons hjälp.
Här sitter t.v. Lisa som är med och dokumenterar oss och så är det Gabriella vars Mor jobbade på Asea.


Här sitter Olga som jobbade på Asea på 40-talet tillsammans med Britt-Marie.

Vi tror att Tina var riktigt hungrig när vi träffades på Öhrmans!!! Gabriella tittade med förtjusning på :-)

Här berättas det om hur det verkligen var då vi jobbade på Asea. Britt-Marie t.v. hade en härlig humor och Lisa gläds också åt berättelserna.
Tina Vilhelmsson skall göra en skiva med fyra låtar på där hon sjunger om fyra av oss utvalda kvinnor och om hur det var då vi jobbade på dåvarande Asea.

torsdag 18 juni 2015

Äntligen fick vi träffas..

Fr. vä. Valentina från Ryssland, hennes barnbarn Darina som varit i Sverige i fyra år och underbara Areej och Hennes man Osamah..

Här äter Maya tårta med extra chokladsås på..

Naya funderar över chokladsåsens vara och icke vara..


Darina leker en stund med Naya

Prinsessan Maya...

lördag 13 juni 2015

Myrbergsrallyt 2015, Runt i Västmanland på en häftig upplevelse idag..

Igår sent ringde min vän Lilian och frågade om jag vill med på Myrbergsrallyt idag. Och en sån sak kan man ju bara inte säga nej till. Starten gick mellan halv 9 och tio med två tre minuter mellan varje ekipage. Jag och Lilian åkte i denna Volvo 142 från 1974.. Tage Fjellman körde.

Lite miljö på Hembygdsgården Karlberg i Norberg i kö till start.
Här kollar Tage en skön bil..

Här säljer Lennart korv från "Korvsvens" gamla korvvagn..


Både motorcyklar, personbilar och lastbilar var med.


Till vänster står Helmer i sin  Chevrolet -31, Gunnel är med också..

Här är Helmer, Gunnel i sin häftiga gamla bil.Själv har jag åkt i den i en bra lång tur på landet

Här läser Lilian kartan och jag sitter bak och kollar så hon gör rätt...haha

Häftig röd bil, något för tanter..

Här Lilian vid en sportbil som var läcker..

Här under träden åt vi en läcker middag. Det var på kurorten Sätra brunn.

Här sitter Lilian och jag (med hatten) och njuter av solen

Lilian, Gerd och hennes dotter Sofi njuter av buffematen


Gerd och hennes dotter fick bra poäng så de vann ett presentkort. Men i lotteriet van Gerd en gräsklippare..Vilken tur hon hade. 

Här en härlig gammal India motorcykel. Och vilken skinnrock han har på sig. Härlig.
I vår grupp fick vi 33 poäng, vi åkte ca 13 mil och vi hade startnr 80. Vi kom till mål en minut i halv fyra och halv fyra var sluttiden.
En underbar dag.

fredag 12 juni 2015

Söderhällgårdens folklivsmuseum i Gästrikland







Vilken mangel, lite otymplig..




En enkel liten potta som stod i köket


Och här är självaste utedasset


Hembränningsapparaten och smörkärnan..

Bastubadet

Prästen som har husförhör

Och här har vi dom prästen förhör

Stupstocken som stod utanför kyrkan...Aj aj vilken förnedring

Här är det läkarundersökning innan man skall in i lumpen

Och här har vi en som skall bli undersökt

En av de första barnvagnar som fanns

Skomakaren

                                    Sockertoppar...

Torfinn 80 år..