torsdag 11 juni 2015

Fem vackra flickor i en rad...


Från Väster: Darina, Valentina, Denice, Wendela och Maria..
Maria (min sons fru) fyllde år igår och Valentina är här och hälsar på, hon kommer från Izhevsk i Ryssland (Udmurtien). Fint att få träffas.

Äntligen kom vi till Gysinge och Naturrum..

Brukshandeln i Gysinge (här ligger också PRO:s folkhögskola)

En härlig affär med bara sånt man inte behöver..

Här sitter Gunnar och Astrid och tar sig en vilopaus

Stig o Sylvia stter på bänken och Lilian står bredvid.

Här är Lilian på väg med bestämda steg in i Kafeet på Gysinge

Och här sitter Wendela i en liten hörna i Naturrums utställning.

onsdag 10 juni 2015

Vår bussresas Fika-ställe vid en liten damm i skogen...

Här håller Inger o Alice på att ta fram smörgås och kaffe. Vi är i Gävleborgs län.

Här under "Eken" sitter några och har det bra.

Här blev det rusning efter kaffe.

Här springer Rasmus 6 år och kastar sten i vattnet.

Ett underbart vackert ställe..

måndag 8 juni 2015

Bli energismart enligt EON..

Det finns apparater som drar väldigt lite ström hemma i köket, andra som drar mer. Här är några av Eons tumregler för de vanligaste köksmaskinerna.
Strykjärn: kostar 65 kronor per år.
Kaffebryggare: kostar 450 kronor per år.
Symaskin: nästan gratis – fyra kronor per år!
Spisfläkten: 90 kronor per år.
Elvisp: nästan gratis den också – två kronor per år.
Hårtorken: 65 kronor i årskostnad.
Diskmaskinen: drar 700 kronor per år om den går i snitt en timma om dagen.
Kylskåpet: drar 700 kronor per år.
Allt bygger på normal förbrukning och tämligen moderna grejer.
Ett riktigt bra spartips är att byta ut alla glödlampor mot LED. Där finns det många hundralappar att tjäna på sikt eftersom en LED-lampa bara drar en liten del av vad en vanlig glödlampa drar.
En normal 60-wattslampa kostar 65 kronor om året i driftskostnad. Byt ut den! Förresten så går de snart inte att köpa eftersom de i princip inte längre tillverkas och säljs inom EU.
Nämnda elföretag ger fler tips om att spara el. Exempel: grenkontakt med brytare som stänger av standby när du inte behöver apparaterna.
Stänger du av standbyläget med ny smart teknik så kan du spara runt 400 kronor per år. Appar för att mäta energiåtgången finns att ladda ner.
Sätt igång, bli energismart!

Hubbe, Världens mysigaste hund..


Syrrans hund från Lysekil...Eller om det var Olles..Ha ser väl go ut?

söndag 7 juni 2015

Häri skulle jag ALDRIG sätta mig, så otäckt

Den ser ut som ett stort monster...Från Tivoliet i Avesta i helgen.

Här är den på väg att slå helt runt....Jag får ont i magen bara jag ser på den...

Här sjunger vi med hela kroppen "Du gamla du fria"

Här firar vi Sveriges nationaldag fast ingen vet varför!!!
Vi firade den för att få mötas och ha det trevligt tillsammans.

lördag 6 juni 2015

Här beundrar Wendela (jag alltså) den framdukade lunchen i Arboga..

Vi besökte Mona med familj igår och de bjöd oss på en härlig lunch. Det var roligt att få träffa dom, jättekul.

måndag 1 juni 2015

Wendela som elsvetsare på Finnslätten i V-s år 1971..


Här står jag till höger och tittar på en stator vi höll på med på Asea Finnslätten  år 1971..

Torfinn 80 år..