söndag 7 juni 2015

Häri skulle jag ALDRIG sätta mig, så otäckt

Den ser ut som ett stort monster...Från Tivoliet i Avesta i helgen.

Här är den på väg att slå helt runt....Jag får ont i magen bara jag ser på den...

Här sjunger vi med hela kroppen "Du gamla du fria"

Här firar vi Sveriges nationaldag fast ingen vet varför!!!
Vi firade den för att få mötas och ha det trevligt tillsammans.

lördag 6 juni 2015

Här beundrar Wendela (jag alltså) den framdukade lunchen i Arboga..

Vi besökte Mona med familj igår och de bjöd oss på en härlig lunch. Det var roligt att få träffa dom, jättekul.

måndag 1 juni 2015

Wendela som elsvetsare på Finnslätten i V-s år 1971..


Här står jag till höger och tittar på en stator vi höll på med på Asea Finnslätten  år 1971..

fredag 29 maj 2015

Träff för kvinnor som jobbat på Asea på 40, 50, 60 o 70-talet..

Mötesplats Västerås museum på Karlsgatan 2.
En av initiativtagarna visartisten Tina Wilhemsson från Västerås spelar och sjunger här en låt som hon skrivet/håller på att skriva om raderade kvinnor  på Ikea, Asea med flera. Hon gjorde det mycket bra.

Hon som sitter till vänster om Tina heter Lisa Westermark och hon var också initiativtagare och fotograf till denna träff.

Här sitter Olga som började på Asea 1946...

Mannen som står till vänster var barn till en man som kom från Italien och som hade jobbat på Asea.

Vi var flera som hade böcker och bilder med från tiden då vi jobbade i Västerås.Själv jobbade jag som elsvetsare på Finnslätten ensam bland ca 80 män.


Här visas det bilder från kvinnor från Italien som hade kommit till Sverige för att jobba på Asea.

Till höger en kvinna som jobbade på ett laboratorium som tillhörde Asea.

Till höger Gabriella som var dotter till kvinnan på bilden. Gabriellas Mamma hade jobbat som linderska.

Lisa och Tina lyssnar och ler när vi berättar om vilohem, hålkort, blandackord, matlådor med mera.
Ett par underbara timmar fick åtminstone jag vara med om. Tänk så mycket historia det finns.

Firandet av !5-årsdag för Haneen i Arboga ...Så mycket gott.


Så här fint hade Mona gjort för sin dotter då hon fyllde 15 år härom dagen. De har bott här i Norberg och nu bor de i Arboga. Bilden har Mona skickat till mig.

tisdag 26 maj 2015

Greta Garbos mycket vackra grav..

Greta Garbos grav ligger på Skogskyrkogården i Stockholm. Min son och hans älskade besökte hennes grav härom dagen då de tog detta fotot också.

Torfinn 80 år..